Minimalistiska matvanor

Sedan några veckor tillbaka har jag förenklat mina matvanor på vardagarna: jag äter bara lunch och middag, ibland ett kvällsmål också i form av frukt; tidigare åt jag frukost, lunch, middag och två mellanmål. Denna förändring har gjort att jag inte längre behöver tänka på att ha med mig frukost till jobbet (jag pendlar två timmar enkel väg och varken orkar eller hinner äta frukost hemma) samt slipper bli stressad när bananerna hemma börjar ta slut (som jag tidigare brukade ha med mig som mellanmål). Det enda är att jag behöver äta större portioner. På helgerna är jag mycket friare i hur jag äter, eftersom jag då inte har samma struktur att förhålla mig till som på vardagarna.

Jag och H äter uteslutande vegansk kost sedan snart ett år tillbaka. Innan dess åt vi vegetariskt, jag sedan 2014 och H sedan 2016. Efter att ha sett What The Health på Netflix bestämde jag mig för att ta steget från vegetarian till vegan en gång för alla. Jag hade försökt många gånger tidigare, men denna gång var även H med på tåget och jag vill påstå att det var tack vare honom (det är han som lagar maten här hemma) som vi äntligen lyckades få till denna förändring. Givetvis underlättade det också att våra familjer stöttade oss i detta.

Det finns flera skäl till att vi väljer att utesluta animalier ur vår kost – etiska, miljömässiga och hälsomässiga. Vi ser ingen anledning att konsumera djurprodukter och därmed orsaka onödigt lidande när vi klarar oss fint utan dem. Dessutom är vegansk mat flera gånger godare än blandkost, tycker vi. Även om den inte var det skulle vi inte kunna rättfärdiga att tillfredsställa våra smaklökar på bekostnad av andras liv. Vi ser heller ingen anledning till att belasta miljön mer än nödvändigt. Den hälsomässiga biten ser vi numera mest som en bonus, trots att det från början var den som så att säga fick vågskålen att tippa över. Till och med min känsliga mage har lärt sig att tycka om den fiberrika vegankosten.

Vi försöker handla en gång i veckan, ofta på lördag eller söndag. Jag ogillar att handla, men utan bil behövs det två som kan bära kassar och ryggsäck. För det mesta handlar vi massor av frukt och grönt, bröd och margarin, pasta och potatis, bönor och linser, nötter och frön… Vi brukar tänka ut några rätter innan vi åker och handlar men planerar inte mycket mer än så. H vill inte planera och eftersom det är han som lagar maten är det han som får styra. Jag själv är mer tvångsmässigt lagd när det kommer till sånt; men så länge jag får mina vindruvor, bananer och dadlar är det lugnt.

Hur gör ni?

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

.