Minimalism i tre steg

1. Vad?
2. Varför?
3. Hur?

Första steget är att sätta sig in i vad minimalism är. Det finns flera olika varianter av och sätt att praktisera minimalism. För en del handlar det om att utmana sig själv att äga så få saker som möjligt, för andra om att leva så hållbart som möjligt, för en tredje om att ha ett ljust och lättskött hem. 

Andra steget är att hitta sitt “varför” – besvara frågorna: Hur skulle mitt liv kunna bli bättre av att ha färre saker? Om jag hade färre saker, vad skulle jag får med utav då? Eftersom det kan vara svårt att skiljas från sina saker är det viktigt att ha ett bra svar på dessa frågor, så att man kan återkomma till dessa för att frambringa motivation när det väl är dags att rensa, i steg tre. Mitt främsta själ var att jag ville ha lättare att städa, vilket det också blev med endast en säng och ett sängbord i rummet. Sedan tycker jag det är roligt med utmaningar också!

Tredje steget handlar om att göra sig av med sitt överflöd. Då gäller det att avgöra hur en vill gå till väga. Detta kan en göra på olika sätt, t.ex. rensa rum för rum eller kategori för kategori. Ett utav mina favoritknep är att packa ner sådant jag tror att jag kan klara mig utan/inte behöver i en låda, lägga det utom syn- och räckhåll i tre månader, och om jag inte saknat det under den tiden så kan jag med ro släppa taget.

Har ni några andra tips?

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

.