Budget och sparmål 2020 – så gick det!

I början av 2020 skrev jag inlägget Tankar inför 2020. Nu tänkte jag följa upp hur det gick med det jag tog upp då, för nästan exakt ett år sedan. 

Billigare byten: Jag sa att jag tänkte byta ut en del produkter såsom tandkräm mot billigare alternativ. Detta gjorde vi också! Tyvärr gick kaktvålen åt som smör i och med corran, men det hade sannolikt blivit ännu dyrare med en pumptvål. 

Budget för större inköp: Bänkdiskmaskinen som jag budgeterat 2 000 kr för fick i förlovningspresent av bästa svärföräldrarna! Telefonen håller än så de 3 000 kr jag budgeterat där behövdes inte heller. Även laptopen, som jag sitter vid i skrivande stund, har överlevt och fyller 11 år till sommaren.

Hemutredning: Inköp av saker som rullgardiner och lysrör blev det aldrig något av. Däremot köpte vi några filtar och kuddar, ett överkast, ett par sängbord, samt fyndade ett nytt vardagsrumsbord i rotting på loppis för 150 kr!

Förlovningsring: Letade som en tok efter den "perfekta" förlovningsringen. Hittade en, men upptäckte att jag inte trivdes med en stor sten runt fingret. Istället höll jag tillgodo med min smala silverring som jag köpte initialt. Slutade med att jag lade runt 1 500 kr totalt, men kommer använda den för 300 kr. Så kan det gå. Höll mig i alla fall under utsatt budget på 2 000 kr…

Kläder: Ha ha ha… En tusenlapp borde jag ha klarat mig på, ja, men jag kände mig själv rätt och det blev snarare 550 kr per månad i snitt.

Husdjur: Mina förhoppningar om att kaninen skulle hålla sig frisk och "krisplanen" på 1 500 kr räckte knappast till de 5 000 kr som behövde pungas ut när försäkringen inte täckte den typ av sjukdom han drabbades av. Men, men… Det viktigaste är att han mår bra nu!

Nu ska jag skriva ett litet inlägg om mina tankar inför 2021.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

.