Tankar inför 2020

Inför år 2020 har jag räknat på min budget. Jag kommer att göra vissa förändringar i vilka produkter jag använder i ett försök att skära ner på olika kostnader. Till exempel tandkräm: Eldorado för 7 kr/st istället för den från Humble co. som kostar 35 kr och som innehåller hälften så mycket. Ett sexpack tandborstar från TePe för 42 kr istället för Jordan som kostar 30 kr/st. Vitamin B12 och vegetabilisk D3 är extrapris hos Apotea just nu, så jag kan passa på att bulka detta så det räcker för åtminstone ett halvår framöver. Flytande tvål på toaletten kommer att bytas mot kaktvål, den tar inte slut lika snabbt och är snällare mot huden. I köket kvarstår dock tvålpumpen eftersom det annars ligger tvålrester överallt…

Vad gäller större inköp räknar jag med att behöva lägga minst 2 000 kr på en ny bänkdiskmaskin, eventuellt 3 000 kr på en ny mobiltelefon då den jag har nu verkar börja ge upp efter fyra års trogen tjänst (detsamma gäller förresten även datorn som jag haft i tio år till sommaren, men om den dör tänker jag att jag ska se om jag klarar mig utan). Funderar på att sätta upp en rullgardin i sovrummet och har sett att det kostar runt 200-500 kr beroende på var man köper dem. Även lysrör kan behöva bytas om det orkas/hinns med, 100 kr/st och de är tre stycken. Vi förlovar oss nu vid årsskiftet så en liten summa bör väl budgeteras till detta, 2 000 kr bör räcka. Jag har funderat över vilka kläder jag kan tänkas behöva och kommit fram till att jag bör klara mig på en knapp tusenlapp. Men känner jag mig själv rätt lär det snarare bli 200-500 kr per månad.

Sedan har jag kaninen och han är svårare att lägga budget för. Han är till åren och har olika besvär, så någon form av krisplan ifall vi behöver åka till veterinären måste räknas med, typ 1 500 kr. Han är försäkrad och det kostar 600 kr per år. I övrigt äter han hö för ca 180 kr/mån och använder spån för ca 80 kr varannan månad. Inte jättestora utgifter så länge han håller sig frisk, med andra ord.

Längtar redan till nästa år då jag får sätta mig och planera igen! Till dess får jag göra avstämningar under året.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

.