Sparkvot för januari 2020

Sparkvot är ett för mig nytt begrepp, men det verkar smart och användbart! Därför ska jag varje månad försöka redovisa hur många procent av mina intäkter som jag kunnat lägga på sparande.

I januari brukar jag beta av lite saker som gör att utgifterna tenderar att bli något högre och därmed sparandet något lägre. Till exempel brukar jag betala av all CSN i ett svep, ca 7 000 kr. Inför det nya året tycker jag även om att bunkra upp med saker såsom tandborstar, tvål m.m. då det brukar finnas till rabatterat pris. I januari betalas också en del utav årets elräkning, den här månaden låg den på knappt 450 kr eftersom det varit strömavbrott vid två tillfällen. Strömavbrott är mest mysiga, åtminstone på vintern när en kan ställa frysvaror på balkongen och tända levande ljus. Att det dessutom dras av på elräkningen känns mest som ett plus i kanten! Apropå mys förlovade jag mig vid årskiftet. Det är svårt att veta vilken sorts förlovningsring en vill ha tycker jag, så jag köpte en i silver för strax under hundralappen (med medlemsrabatt hehe) som jag kan bära tillsvidare.

Sparkvot: 30,5%
In: Knappt 21 000 kr
Ut: Knappt 14 500 kr

Ovan återger jag min faktiska sparkvot, in och ut är dock ungefärliga.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

.