Höstens sparkvoter 2020

Det verkar som att jag har halkat efter rejält med sparkvoterna under hösten. Således kommer här ett inlägg för att "ta ikapp".

September: Årets största sparkvot på hela 85,4 % (!) uppnåddes i september. Med andra siffror innebar det ca 4 300 kr ut och 28 000 kr in. Detta klarade jag bl.a. tack vare att jag hade en köpfri månad och dessutom reklamerade ett par byxor, samt att inga större fasta kostnader skulle betalas. Men jag köpte ändå present till mors födelsedag och spån till kaninen. Matkostnaden landade 2 300 kr vilket var litet väl högt kan jag tycka…

Oktober: Sparkvoten landade på 79,4 % vilket innebar ca 6 000 kr ut och 29 500 kr in (det måste ha varit de reklamerade byxorna som återbetalades och gjorde att inkomst hamnade så högt). Matkostnaden vart rätt låg på 1 800 kr, sannolikt för att den större summan från september spillde över in i oktober. I övrigt köpte jag kläder för 450 kr, betalade djurförsäkring á 550 kr och egen försäkring på 114 kr.

November: I november dalade sparkvoten till 74 % eftersom jag var sjuk och därmed inte fick ut lika mycket lön. I andra siffror innebar det ca 7 000 kr ut och 27 000 kr in. Matkostnaden steg återigen till 2 300 kr. Kaninen behövde medicin för 600 kr. Kläder hamnade på 1 200 kr (vad hände där!?) och sambon fyllde år och fick såklart födelsedagspresenter.

December: Sparkvot för december landade på 78 % vilket innebar ca 29 000 kr in och 6 500 kr ut. Julklappar inhandlades, och jag köpte en present till mig själv i form av trosor med inbyggd binda, två för 600 kr. Maten landade på 2 500 kr vilket kändes litet som ett nederlag, men är det jul så är det väl det. I övrigt var det en lugn månad på utgiftssidan.

Inför nästa år vill jag jobba på att få ner matkostnaden till åtminstone en tusenlapp, inklusive hushållsartiklar som diskmedel, tandborstar, toalettpapper m.m. Jag vill också sluta köpa kläder! Förhoppningsvis blir vi snart vaccinerade och då vill jag lägga litet mer pengar på nöje istället. Även en introvert hemmasittare kan tydligen få nog av Corona-isolering.

Ovan återger jag min faktiska sparkvot, in och ut är dock ungefärliga.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

.