Tips: Brave Browser

Jag har blivit med ny webbläsare! Den heter Brave Browser och verkar riktigt najs, blockerar alltifrån reklam och annonser till spårningsprogram och "andra läbbiga grejer" som man kan stöta på när man surfar i nätet. Man kan välja att se reklam men då får man betalt för det.

Efter en dryg veckas användning har jag ingenting att klaga på, tvärt om; Hennes och Mauritz hemsida gör vanligtvis att datorn blir alldeles varm och drar supermycket batteri – med den här webbläsaren var det som att vara inne på vilken sida som helst! Än är det kanske litet för tidigt att uttala sig alltför positivt, men jag tycker det säger något att jag raderade Chrome efter bara ett par timmar av surf med Brave. Det var dessutom superenkelt rent praktiskt att byta, alla lagrade lösenord och sidhistorik följde med in i Brave med ett knapptryck (om man valde det).

Även Google som sökmotor är skrotad sedan en tid tillbaka, kan det vara ett eller två år sedan jag bytte? Numera använder jag DuckDuckGo. Den är inte riktigt lika bra, den "läser inte mina tankar" som Google gör, fast det var väl å andra sidan det jag ville komma ifrån?

Nu kan man undra, varför jag har den här bloggen via Google? Ja, jag har helt enkelt inte hittat någon annan likvärdig plattform som är gratis. För gratis är trots allt gott.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

.