Klimatmedvetenhet kring boende

Igår kväll efter en frisk promenad i höstmörkret, tog jag en avstickare till biblioteket där jag kollat upp att boken Klimatglädje: åtta utmaningar för ett hållbart liv, fanns. Den är skriven av Emilia Arvidsson och jag fick upp ögonen för boken via hennes blogg. Innan jag somnade plöjde jag kapitlet “köpfritt” och idag har jag fortsatt läsa om olika aspekter av boendets klimatpåverkan. Där fanns några frågor att ställa sig kring hur en själv bor. Jag tyckte att det vore en rolig idé att besvara dem.

Hur stort bor du? Jag bor på 72 kvm med sambo och kanin.

Hur kommer det sig att du bor som du gör? Min sambo äger lägenheten. Själv har jag bara haft ett eget boende och det var under ett par månader som student, i en lägenhet på 19 kvm. Om jag inte var sambo hade jag sannolikt bott i en så liten och billig hyresrätt som möjligt. 

Tycker du att du har “valt” din bostad? Jag har valt att vara sambo, så på det viset har jag valt min bostad, fast jag har ju inte valt bostaden/byggnaden i sig. När jag var tjugofem och fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar kändes det inte som ett val, även om det på sätt och vis var det; jag hade kunnat hyra ett rum som inneboende eller sökt mig till ett kollektiv, men det ville/vågade jag inte. Det är svårt och dyrt att hitta en bostad i staden där jag bor, vilket gör det svårt att fritt välja var och hur man ska bo, men det finns ändå ett visst mått av valmöjlighet inom begränsningarna.

Fundera på vad du använder ditt hem till. Vilket typ av aktiviteter ägnar du dig åt? Vi sover, lagar och äter mat, tvättar, ser på TV, surfar på datorerna, lyssnar på och spelar musik, spelar spel, löser korsord… Sambon tränar ibland med hantlar. Ibland syr jag på maskin. Jag är en person som trivs hemma och jag gör det mesta här.

Använder du ytan på ett bra sätt? Både ja och nej. Vi använder visserligen de ytor vi har, men vi skulle klara oss med mindre. Å andra sidan kan jag uppskatta att ha ett luftigt och sparsamt inrett hem.

Vad gör att du trivs hemma? Vad skulle få dig att trivas ännu bättre? Som jag lyfte ovan tycker jag om att vi inte har belamrat hemmet med prylar, det är dessutom många fönster som gör att lägenheten blir ljus. Sedan tycker jag om att vi har fått till en stil som passar oss med den möblering vi har. I våras köpte vi en dubbelsäng och den skänkte mig trivsel, eftersom vi nu kan sova bredvid varandra (tidigare sov jag på madrass på golvet). Det finns saker som inte riktigt fungerar, som går att leva med, men som jag tror skulle öka trivseln om de åtgärdades. Ett exempel vore att sätta upp ny tapet i sovrummet och ordna med en sänggavel, eftersom tapeten vid huvuddelen av sängen har gulnat. Ett annat är köket från 60-talet som i vissa avseenden börjat ge upp. 

Kan du tänka dig att dela yta med andra? Vilken typ av yta skulle det kunna vara? Jag skulle nog kunna tänka mig att vara flexibel med det mesta förutom sovrum och toalett; exempelvis kök och matsal, allrum, vardagsrum, tvättstuga m.m. Det förutsätter dock att sovrummet är något större, så att man inte behöver känna att man måste vara i de gemensamma utrymmena om man inte vill. När jag som student bodde på 19 kvm fanns det gemensamma utrymmen såsom musikrum, syrum och takterass; hann själv aldrig använda dessa, men gillade konceptet.

Om du fick välja: bo litet, eller dela med andra, vad väljer du? Jag tänker att de två går i varandra, på så vis att i båda fallen har jag har mitt eget lilla krypin som är litet oavsett om jag väljer att dela fler ytor med andra eller att begränsa mig till bara “mitt”.

Delar du något med andra? Typ verktyg eller bil? Ja, vi har ingen bil utan lånar av andra. Brukar låna verktyg också, men har i år faktiskt önskat mig egna i julklapp. Delar på symaskin med mamma. Brukar låna sambons gitarr istället för att köpa egen. I övrigt kommer jag inte på att jag delar något.

Sådär, det var allt för den här gången!

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

.