Budget och sparmål 2021 – så gick det!

Hallå där! Long time, no see! Här kommer ett väldigt försenat inlägg om hur min ekonomi blev under 2021…

Jag läste precis mitt tidigare inlägg om min plan för 2021 och inser att jag gick in med höga ambitioner. Och hade det inte varit för att jag under våren kände mig nödgad att byta jobb och gå ner i arbetstid, och att en ung familjemedlem gick bort vid midsommar, hade mitt fokus på ekonomin kanske hållit året ut. Trots detta tycker jag att det blev ett rätt så bra år rent ekonomiskt.

Fasta utgifter blev ungefär som beräknade. Eftersom jag bytte jobb igen och sade jag upp gruppförsäkringen sparade jag 360 kr. Dock blev hemförsäkringen nästan dubbelt så dyr som innan, från 700 till 1400, eftersom min sambo slutade vara student samt att vi behövde höja lösöret något. A-kassan fortsatte att kosta 140 kr per månad. Återbetalningen till CSN steg totalt med en hundralapp utslaget över året. Som förväntat blev det en saftig delklaration eftersom jag sålt av en fond och investerat i ISK istället, det landade på nära 30 tusen. Kostnaderna för kaninen fortsatte att vara högre än innan eftersom medicinen kostade runt 600 kr var fjärde månad och det behövdes två veterinärbesök om ca tusen kronor styck.

Rörliga utgifter då? Här planerade jag ju att kraftigt strypa både matkostnad och klädkontot, bl.a. genom att ha köpstopp. Men bortsett från januari, då mat och förbrukningsvaror landade strax under tusenlappen, blev det årliga genomsnittet för mat 1650 kr per månad. Hur gick det med klädkontot då? Jo, men ganska bra ändå. Fast något köpstopp blev det inte. Jag lade 650 kr på två par sneakers vilket jag ju hade planerat att köpa. Trots att jag svor vid att inte leta jobbkläder hittade jag utav en händelse ett klädesplagg som fungerade så bra på jobbet att jag köpte tre stycken. Dessutom fyndade jag på rea en tröja för 80 kr och två par jeans för 83 kr styck. Kläder, skor och smycken inräknade blev det ca 2600 kr vilket var nästan en tredjedel så lite jämfört med året innan. Övriga rörliga utgifter blev faktiskt ganska strama. Dock var något jag inte hade räknat med att jag skulle få lust att renovera hemma. Spackel, färg, rollers och penslar m.m. samt inredningsprylar landade totalt runt 6500 kr. Till jul bestämde vi oss dessutom för att vi ville ha en julgran (i plast) som kostade 500 kr.

Allt som allt är jag nöjd när jag ser tillbaka på mina utgifter för 2021. Hittills under 2022 har jag inte alls hållit i pengarna på samma sätt. Det har dock varit skönt att släppa tvångsmässigheten. Jag är fortsatt sparsam, men jag har unnat mig lite mer. Dessutom gifte jag mig i år, vilket medförde sina utgifter. Inför hösten är jag sugen att bli ytterligare lite mer sparsam igen. Kanske köpstopp i augusti och september? Den som lever får se…

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

.