Sparkvoter 2021

Januari: Året började bra med en hög sparkvot på 80 % vilket innebar ca 30 tusen in respektive 6 tusen ut. Matkostnaderna var låga, men det blev aktuellt med ett veterinärbesök på tusen kronor och de var också dags att betala en elräkning.

Februari: Även februari hade en bra sparkvot på 77 % vilket innebar ca 29 tusen in respektive 7 tusen ut. Matkostnaden gick upp något och landade runt 1500. Kaninen behövde medicin för 600 kr och vi köpte grejer till renovering för en tusenlapp. Dessutom fyllde mitt syskon år i början av mars så present inhandlades i slutet av månaden för 250 kr. Till sist köpte jag bromsklossar till cykeln och betalade även lite bensin då vi lånade bil.

Mars: Årets högsta sparkvot på 84 % uppnåddes i mars, vilket innebar ca 29 tusen in respektive 5 tusen ut. Matkostnad låg kvar runt 1500, kaninen fick hö för 200 och en till familjemedlem fyllde år och fick presenter för 250 kr. Betalde även lite bensin och en parkeringsbiljett.

April: Vidare in i april låg sparkvoten fortsatt högt på 73 % vilket innebar ca 28 tusen in respektive 7,5 tusen ut. Maten låg strax över 1500 kr och det var även dags att betala för el. Lite smink och kläder inhandlades för 800 kr, samt inredning rutn 800 kr. Vidare fyllde ytterligare en familjemedlem år och fick present för 250 kr.

Maj: Även maj månad hade en hög sparkvot på 82 % vilket innebar ca 29 tusen in respektive 5 tusen ut. Maten gick upp till nästan 1800 kr. Kaninen behövde spån och jag köpte inredning för 350 kr. Dessutom spenderades 100 kr på en morsdagspresent.

Juni: Jag gick på ganska tidig semester i juni och hade ett långt glapp till min nya anställning i augusti. Trots en mycket lägre inkomst låg sparkvoten ändå runt 61 % vilket innebar 16,5 tusen in respektive 5 tusen ut. Kaninen behövde medicin för nära 600 kr och sambon tog examen och fick en present. Dessutom lånade vi bil och tank gick på ca 300 kr.

Juli: Även juli hade en relativt bra sparkvot givet lägre inkomst, den landade på 63 % vilket innebar ca 16,4 tusen in respektive 6 tusen ut. Matkostnaden ökade till 2200 kr och elen skulle betalas, men i övrigt hade jag inga särskilda utgifter förutom en fördelsedagspresent för 150 kr.

Augusti: Första månadslönen på nya jobbet. En halvtidstjänst och jag var därtill sjuk några dagar. Trots det en sparkvot på 47 % vilket innebar ca 16,8 tusen in respektive 9 ut. Kostnader för veterinär och medicin till kaninen landade på nästan 2 tusen. I övrigt var matkostnaden tillbaka runt 1800 men vi åt ute för 220 kr. Dessutom lade jag nästan 500 kr på att fixa min cykel.

September: I september låg sparkvoten på 63 %. Inkomst var samma som föregående månad, alltså strax under 17 tusen, men utgifterna låg bara på 6 tusen. Bland annat stramades matkontot åt och hamnade runt 1400 kr. Däremot spenderades runt en tusenlapp på inredning, 400 kr på cykeln samt 250 kr på en födelsedagspresent. Jag gick även till vårdcentralen vilket kostade 100 kr.

Oktober: Oktober innebar mindre utgifter på flera poster som sammanlagt landade på drygt 8 tusen. Sparkvoten hamnade ändå runt 56 % tack vare inkomst på 19,7 tusen där jag utöver lönen sålde några guldsmycken. Denna månad betalades djurförsäkring och el. Därutöver gick vi ut och åt för ett par hundralappar, köpte inredning och kläder, en farsdagpresent, samt att jag fyllde på mitt kontantkort med en hundralapp.

November: Trots inkomst på knappt 16 tusen och matkonto på 2 tusen lyckades jag undvika alla rörliga konstnader under november månad vilket innebar att sparkvoten landade på 68 %.

December: Som vanligt var december en månad då det inhandlades både julklappar, julmat och vi investerade för första gången i en julgran. Utöver det behövde kaninen medicin och min förlovningsring i silver (inköpt för 75 kr) tappade en sten så med min sambos hjälp valde jag ut en ny i guld för 2800 kr. Sparkvoten landade på 48 %.

Ovan återger jag mina faktiska sparkvoter, men in och ut är ungefärliga.

Inga kommentarer

Skicka en kommentar

.